Het Ritme van Golven

Deel twee expositie 'Meanderen door de Tijd'

Schilder Jenneke van Putten en keramist Wilma Bruinsma t/m 14 mei 2022

Jenneke van Putten (1948) Lunteren.

In de jaren tachtig begon ik met teken- en schilderlessen bij KREK (Ede) en dat bleek de aanleiding om een aantal jaren onder begeleiding van Marieke Bouwman lessen te nemen. Ik volgde de opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonck (België) en zomercursussen in het Duitse Trier om de verschillende technieken te leren beoefenen, zoals aquarelleren in combinatie met inkt of pastelkrijt, olieverf en acryl. De laatste jaren heb ik les van Jan Bouwsema. Abstracte, veelal kleurrijke composities met figuratieve elementen hebben mijn voorkeur. Ik kijk graag naar kunst, bezoek regelmatig musea en galeries en daar haal ik inspiratie uit. Maar ook uit ‘situaties van gewone mensen’ om me heen; ‘betrapt’ op het moment dat ze ergens in op gaan of mee bezig zijn. Bijvoorbeeld spelende kinderen, een fietser met de blik vooruit, wachtende mensen bij een bushalte; ze wanen zich ongezien en poseren niet. Dat is precies wat ik graag op het doek vang.

Wilma Bruinsma (Huizen)

“Mijn hele leven ben ik op verschillende manieren creatief bezig geweest en volgde ik altijd korte creatieve workshops. Toch bleef het kriebelen om mij verder te ontwikkelen en zo begon ik aan de opleiding Creatieve Handvaardigheid en Tekenen en Schilderen van de VOBK (stichting voor ontwikkeling van beeldende creativiteit). Mijn voorkeur bleek uit te gaan naar het ruimtelijk werken met klei en ik wilde meer dan hierin enkel workshops volgen. Dat gaf de aanzet tot het volgen van de opleiding Keramische Technieken, de SBB in Gouda. Na mijn diplomering heb ik er nog verschillende extra leerjaren aan toegevoegd om me te bekwamen in handvormen, draaien en glazuren. Meestal maak ik mijn werkstukken met handvormen. Dit kan zijn met plakken, rolletjes, of met gietklei in zelfgemaakte gipsenmallen. Mijn inspiratie haal ik vooral uit de architectuur en geometrie. En daarbij maak ik vaak gebruik van herhalingen. De kunstwerken in Galerie Goudsberg zijn gebaseerd op een Moorse tegelmuur uit het Alhambra (het Middeleeuwse paleis in Granada, Spanje). Ieder object is afgewerkt met eigen gemaakt glazuur, vaak in een lichte kleur; dit omdat deze een mooie schaduwwerking geeft”.

Greetje Feenstra (Harich, Friesland)

"Geboren in de polder van Groningen en de eerste jaren daar opgegroeid. Daar in de natuur en het weidse landschap, stond ik als kind graag op het filtergebouw van het waterleidingbedrijf waar wij woonden. Een gebouw onder een heuvel bedekt met gras. Als je er boven op stond, kon je het ruizen van het water horen en tegelijkertijd 360 graden horizon zien. Daar is de liefde voor het weidse landschap ontstaan. De horizon en het licht daarachter betekent voor mij nieuwsgierigheid, hoop, verlangen en wegdromen. Na diverse opleidingen te hebben gevolgd aan o.a. Minerva Groningen, de grafische school en modetekenen/ontwerpen in Amsterdam, heb ik twaalf jaar gewerkt op de lay-out afdeling van de bladen TeleVizier en EVA. Eind jaren tachtig koos ik voor het schilderen als professie”.

Naast bloemschilderijen en mensfiguren is Greetje Feenstra tevens bekend van haar landschappen. De natuur op groot formaat, in vele kleurschakeringen. Impressionistisch weergegeven, herkenbaar door een krachtig penseelgebruik. Greetje Feenstra exposeert met vrij werk sinds 1989 in binnen- en buitenland, geeft workshops en werkt ook in opdracht.