Duo-expositie ‘Wie zijn wij? in Galerie Goudsberg

Soester kunstenaars Chris Rodenburg (objecten) en Peter Schipper (schilderijen – tekeningen) presenteren onder de titel ‘Wie zijn wij?’ hun werk waarin ze onder meer kijken naar hun afkomst en zijn, maar ook naar de wereld om hen heen.

29 april t/m 25 augustus 2023

Wie zijn wij?

Onder deze titel presenteren de Soester kunstenaars Chris Rodenburg (houten objecten) en Peter Schipper (schilderijen – tekeningen) hun werk waarin ze onder meer kijken naar zichzelf en de wereld om hen heen. Hun indrukken leggen ze vast op een eigen, soms humoristische wijze zonder belerend te zijn.

Chris Rodenburg

Chris Rodenburg raakte door zijn studie Landschapsarchitectuur geïnteresseerd in cultuurlandschappen. Iedere plek in Nederland is gevormd door de bodem en door menselijk handelen. Het levert verschillende soorten landschappen op met eigen karakteristiek. Dit heeft ook invloed op de mens en het landschap waar Rodenburg opgroeide was de polder; daarin was de mens dominant en werd de natuur naar eigen hand gezet. De natuur laat zich echter steeds meer gelden en dwingt ons om ons handelen aan te passen. Als mens zijn we afhankelijk van wat de aarde ons geeft en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Daarom is Rodenburg zeer gecharmeerd van de Cradle-to-Cradle filosofie: afgedankt materiaal is weer grondstof voor een gelijkwaardig of hoogwaardiger product. Zo is de basis van Chris’ kunstobjecten afvalmateriaal, met name oude pallets, waarvan hij àlle onderdelen hergebruikt. Zo wordt de schoonheid van de grondstoffen getoond en krijgt het afval een heel andere betekenis.

Peter Schipper

Peter Schipper begon zijn creatieve loopbaan als ontwerper in de reclame. Eind jaren negentig begon hij weer met schilderen en tekenen. Reclame blijft echter ‘gebonden’ creativiteit en de hang naar de echte creatieve vrijheid bleef al die tijd aanwezig. Daar is steeds meer de nadruk op komen te liggen en al jaren kan hij zich daar volledig op richten. Het werk van Schipper komt vaak voort uit zijn fascinatie voor de vele vormen van verval. Een persoon, relatie of een object kan in verval raken en tegelijkertijd ontstaat er schoonheid in het beeld daarvan. Vervallen gebouwen of maatschappelijke tegenstellingen, reflecties op het verleden of de huidige tijd met de snelle, digitale ontwikkelingen, (familie)relaties in alle facetten. Hij leg het vast in schilderijen en houtskooltekeningen die voor de beschouwer vaak confronterend of herkenbaar zijn.