Expositie 'Met andere ogen' in Galerie Goudsberg!

Ini Gerink en Lenie Voortman 13 januari - 26 april 2024

Ini Gerink | Schilderijen

Ini Gerink (Diepenheim) heeft zich naast haar loopbaan als leerkracht in het basisonderwijs vanaf haar vijftigste verdiept in het schilderen vanuit de al langer bestaande wens kunstenaar te worden. Door de inspirerende jaren in het atelier van Theo Ettema heeft zij een eigen stijl ontwikkeld en treedt zij nu met haar werk naar buiten.

In haar schilderwerk staat de mens centraal, veelal op groot formaat. Als materiaal wordt gewerkt met acrylverf maar ook met houtskool, inkt en krijt. Als drager dienen vaak oude tentdoeken en zeilen, vaak met de stiksels en ogen er nog in. Een serie thema-schilderijen ontstaat door betrokkenheid bij een onderwerp, Ini’s gedachten daarover en de emotie die zij daarbij ervaart. Dat is hetgeen zij op het doek weet vast te leggen. Het is puur schilderplezier èn een uitdaging voor Gerink, om steeds weer iets nieuws te maken. Als inspiratie gebruikt zij o.a. foto’s uit kranten, tijdschriften en fotoboeken. Tijdens de vele uren van het schilderproces gaat het werk vervolgens een eigen leven leiden. Pas als laatste worden de ogen geschilderd, als spiegels van de ziel. Ini streeft niet naar een realistische weergave van gelaatstrekken, maar geeft het gelaat gestalte vanuit een eigen interpretatie en beleving. Door veel wit te gebruiken worden de figuren als het ware in het licht gezet. Zo wordt de kijker aangemoedigd om niet alleen oppervlakkig, maar door de lagen van de verf heen, de diepte te ontdekken; met andere ogen te kijken naar de door Ini Gerink geschilderde mens.

Lenie Voortman | Papieren objecten

Lenie Voortman (Utrecht) Na het volgende van diverse opleidingen kwam bij Lenie meer dan tien jaar geleden de focus op papier te liggen. Zij begon met papieren sieraden en maakte voor Ka-art 2013 - een competitie in het kader van de Papierbiënnale in het Coda Museum Apeldoorn- een briefkaart met papieren halssieraad, die indertijd aldaar werd geëxposeerd. Dit ragfijne kunstwerk is nu te zien in Galerie Goudsberg. Voortmans’ volgende stappen brachten haar tot het ‘Hoedje van Papier’ in het Westfries Museum in Hoorn. Het rode hoedje – eveneens hier te zien- werd in diverse media prominent getoond in de artikelen over ‘Hoedje van Papier’.

Lenies werk was vervolgens in vele Europese landen te zien op tentoonstellingen van papierkunst. Haar werk werd drie keer geselecteerd voor de Shanghai International Paper Art Biënnale in China. In 2020 was Lenie Voortman terug in het Coda Museum, nu als een van de winnaars van de ‘Coda Challenge Quarantainesieraden’. De ontwikkeling van Lenies papierkunst cumuleerde in haar inzending in 2020 naar het Goetheanum in Dornach, Zwitserland. Dit centrum voor antroposofie organiseerde naar aanleiding van de totale lockdown tijdens de corona-epidemie de tentoonstelling Voor ‘Aufbruch ins Ungewisse’. Lenie’s recente werken, ‘Rotsen in de branding’ zijn van uiterst licht, zacht en kwetsbaar papier en zijn onderdeel van het eindpunt van de fascinerende reis die zij als papierkunstenaar heeft gemaakt, met als voltooiing de expositie ‘Met andere ogen’.