Duo-expositie 'Door Kunst in Verwondering'

Carel Loman en Anneke Kelderman  - Vanaf 11 september 2021 te zien in Galerie Goudsberg

Carel Loman(1946)

Een van mijn al vele jaren terugkerende verbazingen gaat over de “gelijktijdigheid der dingen” op deze wereld. Dat is niet zomaar iets. Het is even eenvoudig als verbijsterend! Daar komt vast de totaal verschillende onderwerpkeuze van mijn schilderijen vandaan... Elk schilderij is een verduurzaamd stemmingsmoment, de verbeelding van een persoonlijke gemoedstoestand, een doorleefde ervaring van bijzondere gewaarwordingen van overal en nergens....!!! Dus zet ik invloeden van buitenaf om in verinnerlijkte beelden, waarbij kleur en licht de hoofdrol spelen in zowel figuratieve als abstracte schilderijen.

Anneke Kelderman (1952)

Na een lange periode als grafisch vormgever te hebben gewerkt, stapte ik over naar ruimtelijk werken en begon met beeldhouwen aan de Vrije Academie te Nunspeet. Vervolgens heb ik gekozen voor keramiek omdat ik het opbouwen van keramische structuren heel plezierig bleek te vinden. Vervolgens ben daarom de opleiding tot keramiste te Gouda (SBB) gaan volgen. Deze heb ik in 2012 afgerond met een diploma.

Het liefst werk ik met plakken klei die ik uitrol. Als de klei de juiste ‘droogte’ heeft, is het elke keer weer een uitdaging om de plakken zo precies mogelijk in elkaar te zetten. Ik ben gefascineerd door wat er gemaakt kan worden van een vierkant / rechthoek en ik word geïnspireerd door te kijken naar architectuur. Zo realiseer ik graag architectonische objecten met figuratieve en/of speelse elementen. Klei is een passie van mij!